Thursday, June 16, 2011

Terima Kasih & Minta Maaf

Assalamualaikum & Selamat Pagi Semuanya...

Sebenarnya topik aku hari ini adalah kenapa sukar sangat seseorang itu untuk mengucap ucapan TERIMA KASIH @ MINTA MAAF????
Kenapa yeaa???
Kalau kita ucap perkataan tuh, kita kena bayar ker??
Atau maruah kita jatuh ker???
Atau duit dalam bank kita tiba2 jadi sikit ker????
Atau kerana EGO????
Haishhhh..kadang2 aku tak paham dengan orang di muka bumi ini..kadang2 termasuk dengan orang sekeliling aku jugak....sama jer..sukar betul aku nak dengar semua tuh...

Padahal nak suh cakap jer pon..bukan nak kena buat ape2...juz say TERIMA KASIH ayah,emak,kakak,awak dan sebagainyalah...Semuanya dah besar2 kan, so dah boleyh pk sendiri...Leyn laaa budak2 lagi contoh 1 or 2 tahun ker...mungkin laa dorang tak pandai lagi dengan semua tuh....nieyh ada setengah tuh dah nak jadi bapak orang, mak orang dah pon....

Tidak perlu laa nak tunggu orang tuh bagi hadiah baru nak ucap terima kasih...orang tuh dah tlg kita pon perlu untuk kita ucap terima kasih..walau sekecil mana pertolongan dia perlu untuk kita ucapkan terima kasih kepadanya....kerana ucapan itu mampu untuk membuat dia merasai yang pertolongannya itu dihargai....even, pelayan yang hantar minuman or makanan kepada kita perlu utnuk kita ucap terima kasih pada dia, kerana dia adalah manusia seperti kita..tetap mempunyai harga diri....

Aku cukup pantang orang yang sukar nak ucap terima kasih nieyh...apa yang susah sangat pon tak paham laaa...tak jatuh maruah pon wahai sahabat2ku...malah kita dapat pahala lagi ada laaa...mungkin pahala 2 kita xnampak, tapi besar pahala tuh...fikir-fikirkanlah...haishhh, hangin plak aku bila pk benda nieyh...

Cukup geram aku dengan orang yang perangai cam nieyh...
(sabar wani sabar...sesungguhnya orang yang sabar itu, akan disayangi oleh ALLAHNYA)

*Biasa-biasakanlah diri anda untuk mengucap terima kasih jika mendapat pertolongan atau dibantu oleh orang lain...dan terapkanlah dalam diri anda untuk mengucap MAAF jika betul diri anda salah...Biarlah orang selesa apabila berada dengan kita, bukan rasa menyampah apabila dengan kita...Pilihan semuanya ditangan anda untuk pilih berada dalam kategori yang mana....


Perbaikilah diri... :)

No comments:

Post a Comment